Berichten
Data Ledenvergaderingen:
Najaars ledenvergadering donderdag16 oktober 2025 Concept statuten en Begroting 2026
Voorjaars Ledenvergadering donderdag 16 april 2026 Algemene ledenvergadering
Notulen ALV 2025 van 8 mei 2025
Notulen Jaarvergadering 8 mei 2A25 20.00uur
1. Opening
Peter Knol opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom,
ln totaal zijn er 19 leden aanwezig en is het bestuur volledig aanwezig.
Peter Knol geeft een weergave van het afgelopen jaar. Hij licht toe wat de klussengroep onder andere
heeft gedaan en welke activiteiten door de activiteitencommissie zijn georganiseerd. De opening,
Camping de Berg en Halloween zijn onder ander benoemd. Daarnaast zijn er natuurlijk onze wekelijkse
terugkerende activiteiten zoals de bridge, dans, houding en beweging, biljart etc.
Zoals iedereen al heeft kunnen vernemen zijn wij bezig met inclusief spelen. Er wordt hard gewerkt aan
de plannen en de dames zetten zich voor 100% in om gelden te verzamelen voor de investering. Dit is echter
niet eenvoudig. inclusief spelen wordt later in de vergadering nog verder toegelicht.
Verder bedankt Peter het voltallige bestuur voor hun bijdrage.
Rest de laatste noot van Peter Knol: elke vrijwilliger en lid wordt bedankt voor hun bijdrage klein en
groot. Een vereniging kan niet bestaan zonder zijn vrijwilligers.
2. Stilstaan bij diegene die ons ontvallen zijn
Gezamenlijk staan wij een minuut stil bij degene die ons ontvallen zijn.
3. Mededelingen en ingekomen stukken
- inclusief spelen
Marieke geeft een toelichting op inclusief spelen. Een speeltuin geschikt voor kinderen met en
kinderen zonder een beperking. Om het hele project rond te krijgen is er ongeveer 200K nodig. Op
dit moment is er circa 45K aan middelen binnen (subsidies en giften). Als bestuur zijn we aan het
kijken om gefaseerd uitvoering te geven aan de plannen om de speeltuin inclusief te maken. En om de
financiële middelen die wij al hebben verkregen al kunnen inzetten zodat we laten zien dat we bezig
zijn.
.-Certificaat sociale hygiëne
Momenteel zijn wij formeel niet meer gecertificeerd.
Marieke en Cindy gaan examen doen om weer gecertificeerd te zijn.
-Digitaal betalen binnen trefpunt de Berg
Marieke vraagt aandacht voor zoveel mogelijk digitaal betalen. Dit is voor de vereniging een stukje
gemakkelijker. ln de speeltuin wordt er al veel gebruik gemaakt van betalen middels de QR code.
Betalingen aan de bar worden vrijwel niet digitaal betaald. Er worden signalen afgegeven dat
hiervoor een app op de telefoon geïnstalleerd moet worden en dat mensen hier huiverig voor zijn.
Ed vraagt of wellicht een pinbetaling beter ís. Hiervoor klinken enthousiaste geluiden. Het bestuur
gaat uitzoeken welke kosten dit met zich meebrengt en gaat beoordelen of pin betaling haalbaar is.
-Contributie scholentarief speeltuin
Reguliere tarief is 15 euro per uur. Scholen hebben nu een speciaal tarief van 25 euro per dagdeel.
Voorstel vanuit het bestuur is om dit tarief aan te passen naar 9 euro per uur! (40% korting op
reguliere tarief). Uurtarief is beter werkbaar en hierdoor heb je geen discussies meer over de definitie
dagdeel.
Geen bezwaar onder de aanwezigen. Nieuwe tarief van 9 euro voor de scholen als uurtarief is
vastgesteld!
4. Bestuursleden - Aftredend en niet verkiesbaar:
Peter Knol (Voorzitter)
Sabine de Groot (secretaris)
Peter wordt bedankt namens het bestuur voor zijn inzet en krijgt een presentie aangeboden
- Verkiesbaar:
Ed van Harmelen (Voorzitter)
Vacature secretaris staat open
Ed wordt warm onthaald en neemt plaats aan de bestuurstafel. Ed stelt zich kort voor aan iedereen
Hij heeft al kennis gemaakt met de klussengroep en kondigt daarnaast aan dat hij ook de komende
tijd nader kennis zal maken met de activiteitencommissie en de andere clubjes.
Daarnaast wil het bestuur kenbaar maken dat de vacature voor secretaris door het vertrek van
Sabine nog steeds open staat. De tijdsinvestering is minimaal. Ed vraagt of er wellicht kandidaten
aanwezig zijn die het bestuur kunnen komen versterken?
Er volgt geen reactie. Ed vraagt of de aanwezigen in ieder geval in hun omgeving/netwerk willen
rondvragen of er mensen deze vacature willen invullen.
5. Notulen ledenvergadering 2024
Z{n er vragen of opmerkingen op de notulen van de ledenvergadering 2024
Algemene noot: Er wordt een tip meegegeven om volgend jaar de pagina's te nummeren zodat ze het
beter kunnen volgen.
Inhoudelijk wordt er gesproken over de consumptiebonnen. Consumptiebonnen worden weinig gebruikt
enkel bij de bridge en dansgroep. Dames van de bridge zijn wel erg enthousiast. Gebruik gaat heel goed
geeft Marieke aan. Marieke geeft aan dat de consumptiebonnen geen verplichting zijn om te gebruiken.
Opmerking dat in voorgaande notulen de naam voor de kascontrole niet goed is opgeschreven. Berend
Dekker is het eerste kaslid en Francis Adriaanse is het tweede kaslid.
In voorgaande notulen staat er in de rondvraag een naam bij de opmerking over de ventilator. Deze
persoon heeft die opmerking niet gemaakt en verzoek is om deze naam weg te halen. Bestuur geeft aan
dat de naam wordt weggehaald.
Notulen worden vastgesteld met dien verstande de 2 genoemde wijzigingen door te voeren.
6. Concept statuten wijziging
Cindy en Ed geven samen even een korte toelichting op de nieuwe wet en het proces voor het
vaststellen van de nieuwe statuten.
De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) is op 1 juli 2021 ingevoerd en geldt voor alle
verenigingen en stichtingen in Nederland. Deze wet is bedoeld om het bestuur en toezicht binnen deze
organisaties te verbeteren en te professionaliseren. Dit heeft als gevolg dat de statuten van onze
vereniging in lijn moeten zijn met de WBTR-vereisten. Dit houdt in dat er bepalingen moet worden opgenomen
over tegenstrijdig belang en aansprakelijkheid. Deze regels helpen om misstanden te voorkomen en de
kwaliteit van het bestuur te waarborgen.
Wij hebben nu een eerste concept ontvangen van de notaris welke wij als bestuur samen hebben
doorlopen. De opmerkingen/vragen leggen wij nu weer terug bij de notaris.
ln de volgende vergadering zal het concept voorgelegd worden aan de |eden. Bij de uitnodiging voor
deze vergadering - dat zal de najaarsvergadering Ín oktober worden - worden de stukken ter
voorbereiding toegestuurd.
Ed stelt voor een korte pauze te nemen zodat iedereen het financieel jaarverslag kort kan
doornemen.
7. Financieel jaarverslag 2024
Financieel verslag wordt toegevoegd aan de notulen!
Ed licht een aantal belangrijke zaken toe en geeft verklaringen over de resultaten.
Vragen ten aanzien van bepaalde termen als voorzieningen, afschrijvingen en subsidies worden
mondeling toegelicht.
8. Verslag kascommissieleden Berend Dekker heeft samen met Francis Adriaanse de kas gecontroleerd. Klaas Visscher heeft
ondersteund bij de controle. Getekend verslag is aanwezig. Geen opmerkingen en bevindingen.
Compliment voor de penningmeester.
Vraag naar nieuwe lid voor de kascommissie 2025.
Berend Dekker treedt af (heeft dit 2 jaar gedaan). Francis Adriaanse volgend jaar het eerste lid. Klaas
Visscher wil tweede lid zijn volgend jaar.
Ed vraagt naar een reserve lid voor de kascontrolecommissie. Leonie Kemp stelt zich beschikbaar.
9 Begroting 2025
Begroting zoals deze nu voorligt wordt vastgesteld.
Ed stelt voor om in de najaarsvergadering in oktober 2025 de begroting voor 2026 te presenteren. Dan
kan Ed de komende tijd gebruiken om input op te halen bij de verschillende commissies! Hierdoor
kunnen we beter sturen, weten we welke investeringen eraan komen en wat we moeten reserveren.
10. Vaststellen datum ALV 2026
Datum najaarsvergadering in oktober 2025 wordt gepland op donderdag 16 oktober om 20.00uur - Concept statuten en begroting 2026 staan dan op de agenda.
Datum voorjaarsvergadering (onze reguliere jaarvergadering) in april 2026 wordt gepland op donderdag
16 april om 20.00uur.
- Betreft de reguliere algemene ledenvergadering. tijdens deze vergadering staan ook de definitieve
statuten op de agenda.
11. Rondvraag
Vraag over offerte verlichting.
Offerte verlichting is tijdje geleden gemaakt. Niks van terug gehoord. Ed vraagt herziene offerte voor de
verlichting. Dan gaan we dit in de bestuursvergadering afstemmen. Ed geeft aan dat we een subsidiepot
voor verduurzaming beschikbaar hebben welke wij voor een bepaalde tijd uitgegeven moeten hebben.
Hiervan kunnen wij wellicht de verlichting bekostigen.
Er worden verder vragen gesteld over het vervangen van de koelkast en de vaatwasser. Waarom
worden de gelden daaraan uitgegeven? Wordt signaal afgegeven dat er volgens aantal leden andere
investeringen beter zijn.
Onder de aanwezigen wordt voorgesteld om de "oude" materialen (vaatwasser en koelkast) te verkopen
en deze gelden kunnen wij dan weer investeren.
Wanneer kunnen wii verder met de overkapping?
We willen eerst een kostenopgave om inzicht te krijgen in wat het totaal gaat kosten en wat is het
alternatief Voorstel met huidige opzet en voorstel voor een alternatief. Totaalplaatje is belangrijk zodat
wij als bestuur een weloverwogen beslissing kunnen maken.
Wie heeft er besloten om een overkapping te maken?
Speelgoed van de kinderen (skelters etc.) moeten ergens anders gestald worden zodat de ouderen de
fiets droog kunnen stallen.
Vraag of iedereen aankopen kan doen?
iedereen kan verzoek doen echter is ons budget niet onbeperkt. Als bestuur kunnen wij dan een
beslissing nemen of er mogelijkheden zijn om te investeren.
Sociale hygiëne
Leonie is gecertificeerd. Ze gaat haar certificaat opzoeken zodat wij als vereniging gecertificeerd zijn.
12. Sluiting
Namens het bestuur bieden wij iedereen een drankje aan voor hun bijdrage en komst. Daarmee wordt
de vergadering om 21.39 uur gesloten.
Jaarverslag 2024
Een kleine samenvatting van de dingen die we vorig jaar hebben gedaan.
De klussengroep is weer ontzettend druk geweest met allerlei werkzaamheden.
Van het wekelijkse onderhoud van de groen voorzieningen tot het glad en strak houden van de parkeerplaats en het onderhoud aan ons mooie gebouw. Ook zijn de speeltoestellen weer opgeknapt en is er jaarlijks onderhoudt aan gepleegd zodat de kinderen weer veilig kunnen spel. ook zijn er diverse struiken en bomen gerooid om plaats te maken voor mooie groene velden zodat de gereviseerde grasmaaier er zijn draaiuren weer kan maken.
Tevens hebben ze de omheining verwijderd bij de peuter zandbak en in ons mooie nieuwe honk hebben ze stroom en water aangelegd.
De activiteiten groep.
Deze enthousiaste groep van voornamelijk dames hebben weer van alles georganiseerd voor de kinderen.
In januari was er een geweldige pyjama disco party waar het druk en super gezellig was.
In maart hebben ze samen met de klussengroep de speeltuin weer klaar gemaakt voor de grote opening welke helaas door het slechte weer een beetje in het water viel. Gelukkig waren er toch nog redelijk wat mensen door weer en wind gegaan voor dit mooie feest waar in er geknutseld , geschminkt en gespeeld kon worden.
Camping de berg was een groot succes. De kinderen mochten op het terrein met hun tentje een nachtje blijven slapen en natuurlijk het belangrijkste, lang op blijven en veel spelen.
Verder waren er natuurlijk het hele seizoen weer diverse activiteiten voor alle kinderen.
De laatste speeldag van het seizoen is afgesloten met een workshop van crescendo en dit was ook een groot succes, maar als klapper op de vuurpijl hebben de dames en heren het seizoen echt afgesloten met Halloween waar weer honderden kinderen en ouders op af kwamen en door het dorp dwaalden met super mooie versierde tuinen en. Dit blijft toch een super mooie activiteit die echt moet blijven.
Verder hebben we natuurlijk ook allerlei binnen activiteiten voor onze iets minder jonge leden. Waar onder, bridge, biljarten, houding en bewegen, verschillende dans groepen. Hier zijn ook weer verschillende nieuwe leden bij gekomen.
Verder is er een groep dames ontzettend druk om het project inclusief spelen in de benen te krijgen. Helaas loopt dit nog niet helemaal zoals we willen met de geld stroom welke we hier voor nodig hebben. Maar ondanks dit alles geven deze tijgers niet op en hebben zich echt vast gebeten in dit project. Super bedankt hier voor dames want dit project is onder anderen de toekomst van de speeltuin en de gehele gemeente Berkelland.
Ook het bestuur wil ik bedanken voor alles wat ze dit jaar weer hebben gedaan om alles in goede banen te begeleiden zodat trefpunt de berg kan bestaan zoals die nu is.
In al zijn pracht en zaligheid van samenhorigheid en eensgezindheid.
Natuurlijk is een bestuur niks zonder alle vrijwilligers achter en voor de schermen.
Bedankt voor alles wat jullie allemaal doen of hebben gedaan.
Deze vergadering is tevens mijn laatste vergadering als voorzitter en bestuurslid van trefpunt de berg.
Ik heb 8 jaar in het bestuur mogen zitten waarvan 5 jaar als voorzitter van deze geweldig mooie vereniging. Ik ben jullie allen dan ook zeer dankbaar dat jullie mij dit toevertrouwd hebben.
Maar ik heb een geweldige nieuwe voorzitter gevonden waar jullie straks hopelijk heel hard voor gaan klappen.
Ed ik wens jou heel veel succes met deze geweldige groep mensen.
Bedankt allemaal namens het gehele bestuur,